Flere og flere personer får i dag konstateret en fødevareallergi eller intolerance. For nogen kan en allergisk reaktion resultere i en livstruende situation og bør derfor tages meget alvorligt. Som restauratør har du ansvaret for at oplyse dine kunder om allergene ingredienser i din menu og tage de nødvendige hensyn. Derfor er det vigtigt at både du og dit personale har den nødvendige uddannelse, samt viden om menuen, når kunderne henvender sig med allergi relaterede forespørgsler.

Uddannelse og træning

Sikre dig at dit personale er grundigt uddannet i allergener og løbende er opdateret på området.

Være i kontrol

Indføre kontrol med både menu, processer og ingredienser. Hvis noget ændrer sig i din menu eller proces, f.eks. ved skift af indhold eller leverandør, så skal allergen-informationerne oftest opdateres.

Snak om det

Gør allergener og intolerancer til en fast del af jeres kommunikation.

Hjælp dine kunder

Det er vigtigt at udvise særligt hensyn, når en kunde oplyser de har en allergi eller intolerance. Sikre dig at dine medarbejdere forstår vigtigheden i hensynet til allergener, hver eneste gang de modtager og behandler en bestilling.

Ansvaret er dit

Som restauratør skal du altid kunne oplyse dine kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Det er lovpligtigt og påhviler dig som restauratør.

Hvis du ændrer dit menukort

Husk til enhver tid at informere Just Eat om rettelse i din menu. Du skal fremsende disse skriftligt via e-mail på menukort@just-eat.dk.

Det er særlig vigtigt at du fremsender rettelserne inden de træder i kraft, således vi har tid til at ændre dit online Just Eat menukort. Vi bestræber os på at foretage rettelserne indenfor 2 hverdage, og du modtager en bekræftelses e-mail når ændringerne er foretaget.

I tvivl? Søg råd og vejledning hos den ansvarlige myndighed

Kontakt fødevarestyrelsen og se deres hjemmeside:

//www.foedevarestyrelsen.dk/

//www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Oplysning-om-allergener.aspx